bariery drogowe

Wielu kierowców, nawet tych, którzy codziennie przemierzają nawet setki kilometrów, często nie przywiązuje uwagi na fakt występowania barier drogowych, które opasują drogi, ratując życie kierowcą podczas wypadków. Bardzo często słyszy się bowiem komunikaty, iż samochód zjechał z pasa ruchu i uderzył w barierę, wówczas w głowach wielu słuchaczy kształtuje się przekonanie, iż tego rodzaju elementy wyposażenia dróg są przyczyną zniszczenia samochodu, sytuacja wygląda natomiast zupełnie inaczej.

Zabezpieczenia dróg

Solidne bariery drogowe służą bowiem zabezpieczeniu przed wypadnięciem samochodu z jezdni, poza którą może znaleźć się urwisko, rzeka, stok. Wypadnięcie samochodu z drogi w takim przypadku mogłoby zakończyć się kalectwem, a nawet śmiercią. Solidne bariery drogowe są rozmieszczane według ściśle określonych wytycznych, opracowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Podstawowym kryterium jest to czy zderzenie pojazdu z przeszkodą znajdującą się poza jezdnią wyrządzi większą szkodę niż zderzenie z barierą. Celem inżynierów projektujących drogi jest ograniczenie ilości koniecznych do zastosowania barier do minimum, dlatego początkowo dąży się do usunięcia przeszkody zlokalizowanej poza drogą, w którą może uderzyć pojazd.

Innym zastosowaniem tego rodzaju elementów wyposażenia drogi jest zabezpieczenie robót drogowych, podczas których robotnicy znajdują się w bardzo małej odległości od samochodów poruszających się z bardzo dużą prędkością.

Z czego są wykonane bariery drogowe?

W państwach europejskich solidne bariery drogowe wykonywane są przede wszystkim ze stali. Technologia i produkcja barier stale się rozwija, wyroby są ulepszane i testowane, a na podstawie uzyskanych wyników dokonuje się ich kwalifikacji do zastosowania na drogach odpowiednich klas oraz w określonych miejscach. Aby tego rodzaju podział mógł zostać dokonany określa się trzy podstawowe parametry. Pierwszym z nich jest poziom powstrzymywania, określający zdolność bariery do zatrzymania pojazdu. Drugim parametrem jest szerokość pracującą bariery, podczas doboru której należy wziąć pod uwagę sposób odkształcenia materiału w chwili uderzenia pojazdu. Szerokość przyjmuje się od 0,6 m do 3,5 m. Ostatnim kryterium jest intensywność zderzenia, czyli sposób oraz wielkość wpływu zderzenia z barierą na kierowcę i pasażerów.

Solidne bariery drogowe służą nie tylko do zabezpieczenia dróg szybkiego ruchu, gdzie codziennie przejeżdżają tysiące samochodów, ale również do zabezpieczenia chodników, wyjść ze szkół i przedszkoli, a także skarp. Wraz ze wzrostem nacisku na bezpieczeństwo w miastach, na rynku pojawiło się wiele firm posiadających w swoim asortymencie bariery drogowe odpowiednio dopasowane do lokalizacji oraz celu ich stosowania (np. https://sklepznagar.pl/bariery_drogowe).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here